خانه / اخبار / تجربه اساتید
جلسه با اساتید

تجربه اساتید

بسم‌الله الرحمن الرحیم

صورت‌جلسه شماره ۲-۹۳

موضوع: استفاده از تجربیات استاد تقوی برای تدوین کتاب‌های کانون ولایت امداد   ۹۳/۲/۱۱

حاضرین: استاد تقوی- حسن هرمز- مهدی سلیمانی آشتیانی- جواد توحیدی منش

اهم مطالب استاد تقوی در موارد ذیل خلاصه می‌گردد:

  1. من به این نوع فعالیت خوش‌بین هستم و آینده خوبی برای شما پیش‌بینی می‌کنم، انشا الله که پیش‌نیازی باشد برای درس نامه نویسی در آموزش و پرورش
  2. از مهم‌ترین راه‌هایی که به موفقیت شما کمک می‌کند استفاده از تجربیات دیگران است. دیگرانی که سالیان سال در این حوزه فعالیت داشته‌اند.
  3. جدولی برای استفاده از موضوعات در این طرح طراحی کرده و تعداد دفعات تکرار موضوع و یا حذف آن را با دلیل منطقی که پشتوانه کار باشد، در این جدول بنویسید. این کار سبب می‌شود که روند منطقی کار و استفاده از موضوعات مشخص باشد. الگوی شما در این مورد کتاب‌نامه «طرح جامع آموزش دین» که در کارگروه معاونت تبلیغ مورد بررسی و تدوین قرار گرفته است باشد.
  4. اطلس ریز موضوعات تهیه نمایید.
  5. کتاب‌های آموزش و پرورش را مطالعه کرده و ضعف‌های آن‌ها را ببیند بعد از همان دریچه‌ها واردشده و با برنامه‌ریزی دقیق مطالب را ارائه دهید. در سیستم آموزش و پرورش مباحث دشمن شناسی- گول زدن و گول خوردن و … کم است و در یک مدتی باسیاست خاصی از کتاب‌ها برداشته شد.
  6. برای این نوع مخاطب مطالب، روان شاختی- امیدبخشی- استقلال و عدم وابستگی و … در روند درس‌ها در نظر گرفته شود. از سی دی‌های آموزشی و سخنرانی استاد پناهیان تحت عنوان «تنها مسیر در تربیت» استفاده کنید.
  7. به نظر می‌رسد که طرح جدول و ارائه مطلب از این راه بیشتر برای کودکان است نه برای مخاطب جوان!
  8. یک دانش‌آموز دبیرستانی انتخاب کنید و مطالب را به ایشان داده و از او بخواهید تا بادید نقادانه مطالب شما را مطالعه نماید و نظریات وی را اعمال کنید.
  9. در جلسات گروهی حتماً یک نفر مخالف داشته باشید تا بحث بیشتر واکاوی شده و زوایای مختلف کار سنجیده شود و. بعد از بررسی نهایی تصمیم جمعی بگیرید.
  10. دید انسان گرایانه داشته باشید که مثلاً اگر دانش‌آموز آمریکایی هم این مطالب را بخواند برای او نیز پذیرفته باشد نه اینکه فقط از آیات و روایات استفاده شود بلکه از مباحث عقلی و پذیرفته‌شده نیز مدد بگیرد.
  11. از محسوسات و تجربیات مخاطبان شروع کنید و متناسب با همان مطالب را با آن ارائه دهید. مثل مقایسه برنامه درسی دانش‌آموزان و برنامه زندگی «دین» و …
  12. مطالب علمی نیز چاشنی کار شود و از این‌گونه
    استاد تقوی
    استاد تقوی

    مباحث که جذابیت خاصی برای این قشر مخاطب دارد بهره ببرید مثل همان چیزی که در قسمت برای مطالعه درس‌ها در نظر گرفته‌ایم.

  13. مباحث عاطفی همچون شعر، متن ادبی و … نیز به کار گرفته شوند و برخی از مطالب را در این قالب‌ها ارائه دهید.
  14. عکس‌هایی از برگزیدگان این کلاس‌ها و آن‌هایی که در این برنامه‌ها شاخص بوده‌اند در صفحات ویژه‌ای از کتاب آورده شود و متناسب با فضا مطلب را توضیح دهید.
  15. بارش فکری را به روش‌های مختلف ارائه دهید مثلاً در یک جا شما سؤال‌ها را بدهید از آن‌ها بخواهید تا جواب را بنویسند، در جای دیگر کلاس را به دو گروه موافق و مخالف تقسیم کرده و یک گروه را تحت عنوان مخالف مثلاً بحث حجاب و گروه دیگر را موافق بحث در نظر بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا مطالب و دلایل خود را بیان کنند و نتیجه‌گیری با مربی باشد. یا مثلاً کلاس را به گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرده و از یک گروه بخواهید تا مثلاً آثار نماز را بیان کنند، گروه دیگر انواع نماز و گروهی واجبات و گروهی آداب، گروهی اهمیت و ضرورت نماز را مورد بررسی قرار دهند.

 

دبیر جلسات

درباره‌ی موسسه فرهنگی هنری سفیران انقلاب

موسسه فرهنگی هنری سفیران انقلاب در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت کار گروهی و جمعی، ترویج و اعتلای فرهنگ و اندیشه ناب اسلام و به منظور تحقیق و پژوهش در باب موضوعات دینی و جریان سازی فرهنگی در کشور در اسفند ماه 1391 تشکیل شده است.

همچنین ببینید

رنجبر

جلسه مشترک با موسسه آوای زندگی پاک

یکصد و یکمین جلسه موسسه با حضور حجه الاسلام رنجبر مسئول موسسه آوای زندگی پاک برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله امنیتی * زمان ورود منتضی شد. لطفا معادله را با دکمه کنار آن عوض کنید.